faydety-logo-text

أهم المصطلحات التأمينية اللي هتساعدك لما تقدم على تأمين

تاريخ النشر: 02 أكتوبر 2020

قاموس الفلوس

أهم المصطلحات التأمينية اللي هتساعدك لما تقدم على تأمين

لو متعرفش مصطلحات التأمين اتعرف عليها هنا

بوليصة تأمين:  العقد أو الوثيقة الأساسية لإتفاقية التأمين ما بين المؤمن عليه وشركة التأمين، وبوليصة التأمين بتوضح مدى التغطية المتاحة للشخص المؤمن عليه، وشروط وأحكام الإتفاقية، ونوع الحماية المالية أو العينية اللي متاحة للشخص المؤمن عليه على حسب نوع التأمين.

 

المؤمِن: دي بتبقى شركة التأمين اللي بيبقى الشخص متعاقد معاها في مقابل حماية مالية أو عينية ضد الحاودث على حسب نوع التأمين.

 

المؤمَن عليه: ده الشخص أو مجموعة الأشخاص اللي بيقعوا تحت تغطية بوليصة التأمين.

 

المطالبة: في حالة حصول حادث، بيبقى الشخص المؤمن عليه له الحق في تعويض من شركة التأمين على حسب نوع التأمين، والمطالبة معناها إن الشخص المؤمن عليه بيروح لشركة التأمين وبيطلب منهم إنهم يدوه التعويض.

 

مبلغ التأمين: هو المبلغ الكلي أو ثمن بوليصة التأمين، وممكن يتم دفعه مرة واحدة في السنة أو بيتم تقسيمه على أقساط على الإتفاقية مع شركة التأمين.

 

استمارة المطالبة: هي الستمارة بيملاها الشخص المؤمن عليه بتفاصيل الحادث والخساير اللي نتجت عنه وبيديها لشركة التأمين عشان ياخد تعويض على حسب نوع التأمين.

 

قسط التأمين: هو المبلغ الدوري (ممكن يكون شهري أو نصف سنوي) اللي بيدفعه المؤمن عليه في مقابل الحصول على حماية مالية من شركة التأمين، وفي حالة عدم الدفع، ممكن تسقط بوليصة التأمين وتبقى غير سارية.

 

مبلغ التأمين: هو المبلغ الكلي أو ثمن بوليصة التأمين، وممكن يتم دفعه مرة واحدة في السنة أو بيتم تقسيمه على أقساط على الإتفاقية مع شركة التأمين.

 

المشاركة في التأمين: لو الحاجة اللي الواحد عايز يأمن عليها غالية جداً، ممكن أكتر من شركة تشارك في تأمينها، وكل شركة بتحدد النسبة اللي هم هيأمنوا عليها.

اختيار المحررين

إيه هو نظام التأمين في مصر؟ وايه هي أنواعه؟


faydety logo text
google
apple

سياسة فايدتى

إخلاء المسئولية

سياسة خصوصية

شروط الاستخدام

فايدتى للوساطه فى التأمين

رقم التسجيل فى هيئة الرقابة المالية: 105

للتواصل و الشكاوي : 01003866521

للتعويضات : 201003916623

الإيميل : [email protected]


في حالة عدم رضائك عن الخدمة يحق لك تصعيد الشكوى الى مقر الهيئة العامة للرقابة المالية أو عبر موقعها الإلكتروني www.fra.gov.eg

موقع فايدتي حاصل على موافقة الهيئة العامة للرقابة المالية بتاريخ 1/9/2021

للتعرف علي دليل حماية المتعاملين أضغط هذا الرابط