faydety-logo-text

إيه اللي بيأثر على أقساط التأمين؟

تاريخ النشر: 07 سبتمبر 2020

قاموس الفلوس

إيه اللي بيأثر على أقساط التأمين؟

على أي أساس بيتم تسعير بوليصة التأمين؟

أقساط التأمين هي أساس بوليصة التأمين، بس في حاجات كتير بتحدد إزاي بيتم تسعير بوليصة التأمين، واللي طبعاً بيأثر على سعر الأقساط اللي أنت بتدفعها. وعلى حسب نوع التأمين، طريقة دفع الأقساط بتختلف، فممكن تكون شهرية، أو كل 3 شهور، وهكذا، وفي بعض الأحيان ممكن بوليصة التأمين تتطلب دفع مقدم.

 

العوامل الأساسية اللي بتأثر على سعر أقساط التأمين:

 

نوع التأمين 

 

بيختلف قسط التأمين على حسب نوع الحاجة اللي متأمن عليها وقيمتها، فمثلاً في حالة التأمين على العربية، سعر التأمين بيبقى تقريباً 2-4% من تمن العربية لإن احتمال إن العربية تدخل في حادثة عالي، ولكن في حالة التأمين على بيت، فسعر التأمين بيبقى تقريباً 0.2-0.4% من قيمة البيت.

 

التفاصيل الشخصية

 

التفاصيل الشخصية زي سن ونوع الشخص اللي مقدم على التأمين بيفرق. مثلاً في حالة التأمين على عربية، عادة التأمين للستات بيبقى سعره أفضل من التأمين للرجالة، بسبب فكرة إن الرجالة سوقاتهم متهورة أكتر، وفي نفس الوقت التأمين على واحد كبير في السن أوي أو حد لسة بادي سواقة ممكن يبقى أعلى من حد في نص عمره.

 

المكان اللي أنت عايش فيه بيأثر على سعر أقساط التأمين لإن شركة التأمين بتدرس نسبة الحوادث والسرقات في الحي اللي أنت عايش فيه عشان تعرف نسبة المخاطرة أد إيه.

 

المدينة أو الحي اللي أنت عايش فيه

 

المكان اللي أنت عايش فيه بيأثر على سعر أقساط التأمين لإن شركة التأمين بتدرس نسبة الحوادث والسرقات في الحي اللي أنت عايش فيه عشان تعرف نسبة المخاطرة أد إيه، فلو الحي اللي أنت عايش فيه نسبة الحوادث فيه عالية، يبقى ممكن ده يسبب في ارتفاع أسعار الأقساط عليك.

 

تاريخك التأميني والائتماني

 

لو حصل إنك أمنت على حاجة قبل كدة، فالشركة هتروح تدرس البوليصة القديمة، وتشوف كمية الطلبات اللي أنت قدمتها على البوليصة، كل ما الطلبات اللي قدمتها تزيد، كل ما تمن البوليصة هيزيد.

 

تقييم المخاطر

 

الخطوة دي مهمة لأي شركة تأمين، فلو الشركة لقت إن نسبة المخاطر كبيرة لدرجة إن البوليصة مش هتبقى مربحة بالنسبة لهم، فهم ممكن يرفضوا يأمنوا على الحاجة، أو ممكن يزودوا سعر البوليصة جداً، على حسب تقيمهم للموقف.

 

احصل على التأمين دلوقتي من خلال فايدتي في ثواني!

اختيار المحررين

إيه هو نظام التأمين في مصر؟ وايه هي أنواعه؟


faydety logo text
google
apple

سياسة فايدتى

إخلاء المسئولية

سياسة خصوصية

شروط الاستخدام

فايدتى للوساطه فى التأمين

رقم التسجيل فى هيئة الرقابة المالية: 105

للتواصل و الشكاوي : 01003866521

للتعويضات : 201003916623

الإيميل : [email protected]


في حالة عدم رضائك عن الخدمة يحق لك تصعيد الشكوى الى مقر الهيئة العامة للرقابة المالية أو عبر موقعها الإلكتروني www.fra.gov.eg

موقع فايدتي حاصل على موافقة الهيئة العامة للرقابة المالية بتاريخ 1/9/2021

للتعرف علي دليل حماية المتعاملين أضغط هذا الرابط